Ariënsinstituut > ‘Draag Christus de wereld in’ thema Roepingenzondag 2023

‘Draag Christus de wereld in’ thema Roepingenzondag 2023

Op 30 april is het weer Roepingenzondag: de jaarlijkse gebedsdag voor roepingen tot het priesterschap, het permanent diaconaat en het religieuze leven. Het Interdiocesaan Roepingenoverleg (IRO), het landelijk samenwerkingsorgaan tussen bisdommen en religieuzen, heeft bij gelegenheid van Roepingenzondag materiaal uitgebracht om de aandacht voor en het gebed om roepingen te bevorderen. Thema van dit jaar is: ‘Draag Christus de wereld in’.

Het Aartsbisdom Utrecht heeft posters en gebedsprentjes verspreid binnen de parochies, en ook de leden van de Diocesane Gebedskring om Roepingen hebben enkele prentjes toegestuurd gekregen. Op www.jekomtalsgeroepen.nl zijn deze en andere materialen verzameld. Ook de film ‘Hier ben ik’ met drie Utrechtse priesters is hier te zien. Zij vertellen in drie korte video’s bovendien over hun priesterroeping.

Rector Kuipers van de Utrechtse priesteropleiding het Ariënsinstituut is voorzitter van het IRO. Hij zegt over het thema: “Het is een oproep om ons geloof niet voor onszelf te houden, maar te delen met de mensen om ons heen. Dit jaar is deze oproep heel bijzonder gericht aan jonge mensen. Op de poster staan jongeren afgebeeld die het Wereldjongerendagen-kruis dragen tijdens de rondgang die dit kruis eind vorig jaar maakte door de Nederlandse bisdommen. Dit gebeurde als voorbereiding op de Wereldjongerendagen, die in augustus in Lissabon plaatsvinden. Paus Franciscus heeft als WJD-thema gekozen voor de ontmoeting tussen Maria en haar nicht Elisabeth. Maria die opstaat en met spoed op weg gaat, is een teken en voorbeeld van naastenliefde en van een missionair vuur. De spoed waarmee zij reist, waarop zij eropuit trekt om haar opdracht en missie te volbrengen, staat aan de basis van de oproep van de paus aan alle jongeren: ‘Dat de evangelisatie van de jongeren actief en missionair mag zijn. Het is op die manier dat ze de levende Christus zullen herkennen en van Hem getuigen’.”

Het onder de aandacht brengen en bevorderen van roepingen is een zeer belangrijke taak binnen de Kerk, zo benadrukt Kuipers. “De zorg om voldoende herders in de toekomst is een gezamenlijke en blijvende verantwoordelijkheid van alle gelovigen. Niet alleen op Roepingenzondag, maar elke dag opnieuw.”
Wie zich geroepen weet door God kan niet anders dan opstaan en op weg gaan om het Evangelie te verkondigen, aldus rector Kuipers. “Zij hebben daarbij onze steun heel hard nodig. Een bijzondere vorm van ondersteuning is het aanhoudend gebed om roepingen. Daarom nodig ik iedereen uit om te bidden om roepingen en lid te worden van de Diocesane Gebedskring. Zonder financiële middelen lukt het echter ook niet. Daarom wil ik u vragen om ons zo mogelijk ook financieel te steunen. Hartelijk dank voor uw steun!”
Bijdrages zijn meer dan welkom tijdens de collecte in het weekend van 29-30 april of op bankrekeningnummer NL64 ABNA 0810 4964 88 ten name van het Fonds Priesteropleiding Aartsbisdom Utrecht.

Meer informatie over Roepingenzondag: www.jekomtalsgeroepen.nl